Vägegenskap Synonymer Betyder Uttal

Vad betyder vägegenskap, varianter, uttal och böjningar av vägegenskap

Vägegenskap synonym, annat ord för vägegenskap, vad betyder vägegenskap, förklaring, uttal och böjningar av vägegenskap.

Vad betyder och hur uttalas vägegenskap

Vägegenskap uttalas väg|egen|skap och är ett substantiv.

Vägegenskap betyder:

Ordformer av vägegenskap

Singular

vägegenskap
obestämd grundform
vägegenskaps
obestämd genitiv
vägegenskapen
bestämd grundform
vägegenskapens
bestämd genitiv

Plural

vägegenskaper
obestämd grundform
vägegenskapers
obestämd genitiv
vägegenskaperna
bestämd grundform
vägegenskapernas
bestämd genitiv

Vägegenskap är ett substantiv

Substantiv är en ordklass. Ord i denna ordklass betecknar abstrakta och konkreta ting och abstrakta begrepp. En vanlig minnesramsa (som också finns i många andra varianter) är "Substantiv är namn på ting, till exempel boll och ring". Exempel på substantiv är kaktus, sol, blomma, fotboll och lamm.

Hur används ordet vägegenskap

  1. Vägegenskaperna var relativt goda, trots att bilen hade mjuk fjädring och krängde en hel del. Bärarmarna var nämligen långa och gav lång fjädringsväg. Enligt ett envist rykte var det ett krav när bilen konstruerades att man skulle kunna köra tvärs över en nyplöjd åker iförd hög hatt. (källa)
  2. BMC Mini är framhjulsdriven och har mycket små fälgar, diametern är endast 10 tum. Den var revolutionerande på sin tid med smarta lösningar, bland annat en tvärställd motor som sparade stort utrymme. Mini hade individuell hjulupphängning på alla hjul, och detta i kombination med låg tyngdpunkt resulterade i goda vägegenskaper. I tävlingar vann ofta Mini över betydligt större och motorstarkare bilar. (källa)
  3. År 1932 byggde Ferdinand Porsche den första prototypen för firman Zündapp, en bil med luftkyld 5-cylindrig stjärnmotor monterad bak. Den 17 januari 1934 överlämnade Porsche ett förslag om en folkbil - Volkswagen - till den tyska riksregeringen. I början av 1934 visade Porsche sin idé med en luftkyld bakmonterad motor för firman NSU. Visionen var att folkbilen skulle rymma fyra personer, ha en toppfart på cirka 100 km/h, klara stigningar på 30 procent, ha bästa tänkbara fjädring och vägegenskaper samt dessutom vara billig i inköp och underhåll. Den 24 februari 1936 var de första prototyperna klara, ritade och byggda i Ferdinand Porsches privata garage. "De har sådana egenskaper att en vidareutveckling tycks kunna rekommenderas" hette det i en testrapport. I början av 1938 fick bilen sin slutgiltiga form i den förserie - VW 38 - som då visade för allmänheten. Den 26 maj 1938 lades grundstenen till Volkswagenwerk, åtta mil öster om Hannover. Porsche lät sig inspireras av Hans Ledwinkas Tatra-bilar och Volkswagen blev senare stämda av Tatra. (källa)
  4. RV8:n presenterades på London Motor Show 1992, 30 år efter originalet. Bilen hade uppdaterats med en stor Rover V8-motor och lyxig interiör. På chassifronten var dock det mesta sig likt sedan sextiotalet, vilket betydde dåliga vägegenskaper och bromsar. (källa)
  5. För att kunna hålla priset nere var bilen enkel i sitt utförande, men det var något som kunderna uppskattade. Mindre populär var den svårbemästrade pendelaxeln bak, även den ett arv från Herald. I en trött familjebil fungerade bakvagnsupphängningen tillfredsställande, men med en starkare motor i den lätta bilen ledde den till svår överstyrning och Spitfiren fick utstå mycket kritik för sina vägegenskaper vid inspirerad körning. (källa)

Sök bland ca 39000 synonymer samt ca 88000 ordförklaringar. Skriv ordet och tryck Enter.

Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra användarupplevelsen. Läs mer om vår dataskyddspolicy.