Nedförsbacke Synonymer Betyder Uttal

Vad betyder nedförsbacke, varianter, uttal och böjningar av nedförsbacke

Nedförsbacke synonym, annat ord för nedförsbacke, vad betyder nedförsbacke, förklaring, uttal och böjningar av nedförsbacke.

Vad betyder och hur uttalas nedförsbacke

Nedförsbacke uttalas ned|förs|backe el. ner|förs|backe och är ett substantiv.

Ordformer av nedförsbacke

Singular

nedförsbacke
obestämd grundform
nedförsbackes
obestämd genitiv
nedförsbacken
bestämd grundform
nedförsbackens
bestämd genitiv

Plural

nedförsbackar
obestämd grundform
nedförsbackars
obestämd genitiv
nedförsbackarna
bestämd grundform
nedförsbackarnas
bestämd genitiv

Variantstavning singular

nerförsbacke
obestämd grundform
nerförsbackes
obestämd genitiv
nerförsbacken
bestämd grundform
nerförsbackens
bestämd genitiv

Variantstavning plural

nerförsbackar
obestämd grundform
nerförsbackars
obestämd genitiv
nerförsbackarna
bestämd grundform
nerförsbackarnas
bestämd genitiv

Nedförsbacke är ett substantiv

Substantiv är en ordklass. Ord i denna ordklass betecknar abstrakta och konkreta ting och abstrakta begrepp. En vanlig minnesramsa (som också finns i många andra varianter) är "Substantiv är namn på ting, till exempel boll och ring". Exempel på substantiv är kaktus, sol, blomma, fotboll och lamm.

Hur används ordet nedförsbacke

  1. Medan tandemcykeln har nästan dubbel effekt från de två pedalerna, så har den ungefär samma luftmotstånd som en enpersonscykel. Högkvalitativa tandemcyklar kan väga mindre än dubbelt så mycket som en enkel cykel. Tandemcyklar kan uppnå en relativt hög hastighet, speciellt i nerförsbackar och på platta sträckor. (källa)
  2. A14 eller Autostrada Adriatica är en motorväg i Italien som går mellan Bologna och Taranto. Under större delen av sin rutt följer den Adriatiska kusten på italienska halvön. Även om den består av tre körfält i norr, är det en två körfältsväg, med många uppförsbackar, nerförsbackar, tunnlar och broar, på de flesta av sina 743,4 km. (källa)
  3. Stilarten innehåller fyra tekniker: diagonalgång, stakning, stakning med frånskjut och saxning. Vid diagonalgång flyttar armar och ben sig på samma sätt som när man går utan skidor. Man skjuter en skida framåt och skjuter ifrån med den andra skidan. Samtidigt trycker man den ena staven bakåt, staven på samma sida som frånsparksskidan. Sedan gör man samma sak fast med motsatt fot och arm och fortsätter så. Vid stakning skjuter man endast ifrån med stavarna och låter skidorna glida på snön. Man kan kombinera stakning och diagonalgången, stakning används när det är plant eller i små nedförsbackar. I branta utförsbackar används oftast fartställning då man böjer överkroppen framåt för att minska vindmotståndet och böjer på knäna för att få bättre balans. I väldigt branta uppförsbackar används saxning, där man formar skidorna till ett V och stavarna används som vid diagonalgång. (källa)
  4. Benrörelserna kombineras med huvudsakligen dubbelsidiga stavtag antingen på både höger- och vänsterskär, eller på endera. Stavföringen beror bland annat på banans lutning och på hur mycket kraft åkaren vill använda vid det tillfället. Stakning på enbart endera sidans skär används främst i uppförsbacke. I mycket branta backar används ibland en variant med enkelsidiga stavtag, "skejt-saxning", och i nedförsbackar används ibland inga stavtag alls. (källa)
  5. Den hydrostatiska transmissionen ger ett helt steglöst hastighetsområde från stillastående upp till normalt högst 23 km/h. Genom hydrostatisk drift i sluten krets där hydraulmotorerna kan arbeta som "pumpar" och driver dieselmotorn som "kompressor" (hydrostatisk bromsning) vid körning i nedförsbacke erfordras inga mekaniska dynamiska bromsar utan enbart parkeringsbromsar i form av flerskiviga lamellbromsar monterade mellan utgående hydraulmotoraxel och planetväxel i larvbandens två drivenheter som utgör de bakre tandade drivhjulen. (källa)
  6. Spelet är baserat på en fiktiv racing händelse med fiktiva förare tillsatt med några professionella förare som spelaren kan låsa upp. Spelet skiljer sig från vanliga motorcykelracingspel, där föraren konstant åker utför nedförsbacke på grund av banornas lutning. Föraren kan också attackera andra förare från både vänster och höger med antingen händer, fötter eller vapen. Dessa attacker kan uppgraderas genom att utföra olika konster eller att samla upp power ups. Spelet har även en motorcykelaffär där spelaren kan köpa olika upplåsbara grunkor till motorcykeln. Upp till fyra spelare kan tävla mot varandra i spelet. (källa)
  7. Landsvägsgatan som ligger på Pantarholmen är känd för att vara en gata där man måste trampa i nedförsbacke när man cyklar, på grund av den ständiga blåsten. (källa)
  8. Förutom förvaltningsbyggnader finns även ett museum Musée de St Barthélemy som visar bruksföremål från öns historia. Strax utanför staden ligger även forten "Fort Karl" söderut och "Fort Gustav" i norr. Stadens hamn är ett populärt mål för såväl kryssningsfartyg som större och mindre fritidsbåtar. Stadens flygplats Aérodrome Gustave III eller St Barths Airport (flygplatskod "SBH") ligger på öns mellerst del ca 1 km norr om centrum. Den ligger alldeles i strandkanten och trafikeras bara av lokalflyg, som anknyter till internationella flygplatserna på Martinique eller Guadeloupe. Anflygningen sker över en mindre höjd i "nedförsbacke" mot fältet, som börjar nära höjdens fot. Glidbanan korsar en väg en bit upp efter höjden, och planen passerar bara några skrämmande få meter över trafiken på vägen. Landningsbanan är relativt kort, och det har hänt att landande plan kanat förbi banslutet och ut i vattnet. (källa)
  9. Ett trafiksäkerhetsproblem med friktionsbaserade ordinarie bromssystem är att de kan drabbas av "fading" (bromsverkan avtar snabbt) när de används intensivt under en längre period, t.ex. om en buss körs i en lång brant nedförsbacke. Ett ekonomiskt problem är att friktionsbromsar så som "hjulbromsar" (trumbromsar, skivbromsar) slits ut och måste ges kostsamt underhåll. Av dessa skäl är många tunga fordon försedda med ett kompletterande hjälpbromssystem som inte är friktionsbaserat. (källa)
  10. Mellan Stora Bor och Östra Silen rullades till en början rullades tågekipagen den större delen av sträckan i nedförsbacke till Sillebotten, medan de drogs tillbaka tomma hela vägen till Stora Bör av hästar. Stora Bör ligger 157 meter över havet och Östra Silen 103 meter över havet. Senare användes lokomotiv som dragkraft i bägge riktningarna. Banan var i drift till 1950. (källa)

Sök bland ca 39000 synonymer samt ca 88000 ordförklaringar. Skriv ordet och tryck Enter.

Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra användarupplevelsen. Läs mer om vår dataskyddspolicy.