Stuckatör Synonymer Betyder Uttal

Vad betyder stuckatör, varianter, uttal och böjningar av stuckatör

Stuckatör synonym, annat ord för stuckatör, vad betyder stuckatör, förklaring, uttal och böjningar av stuckatör.

Vad betyder och hur uttalas stuckatör

Stuckatör uttalas stuck|at|ör [-ö´r] och är ett substantiv -en -er.

Ordformer av stuckatör

Singular

stuckatör
obestämd grundform
stuckatörs
obestämd genitiv
stuckatören
bestämd grundform
stuckatörens
bestämd genitiv

Plural

stuckatörer
obestämd grundform
stuckatörers
obestämd genitiv
stuckatörerna
bestämd grundform
stuckatörernas
bestämd genitiv

Stuckatör är ett substantiv

Substantiv är en ordklass. Ord i denna ordklass betecknar abstrakta och konkreta ting och abstrakta begrepp. En vanlig minnesramsa (som också finns i många andra varianter) är "Substantiv är namn på ting, till exempel boll och ring". Exempel på substantiv är kaktus, sol, blomma, fotboll och lamm.

Hur används ordet stuckatör

  1. Daniel Anckerman, född omkring 1590, död omkring 1660, var en svensk-tysk stuckatör av nordtysk börd. (källa)
  2. Med ökad urbanisering och industrialisering kom tomten under 1800-talet att bli en symbol för företagsamhet och näringsidkare. Så är han bland annat framställd i Stuckatörens hus i Stockholm. (källa)
  3. Det är från detta skede som somliga dödsmasker fått förvridna, deformerade eller asymmetriska drag. Lägg därtill att det kunde gå lång tid innan gjutningen utfördes på den döde, vars ansikte naturligtvis påverkas av tid och temperatur. Gjutningen av den döde gjordes ju inte av de anhöriga utan krävde konstnärer, stuckatörer, konstgjutare eller – i sällsynta fall – kunniga liksvepare och begravningsentreprenörer. Att många dödsmasker uppfattas som "insjunkna" har oftast sin naturliga förklaring i att den avgjutne oftast var mycket åldrad eller sjuk. (källa)
  4. Läggningen av det 150 000 bitar stora mosaikpusslet utfördes av konstnären och stuckatören Augusto Conte i Stockholm. Bitarna klistrades upp och ner på papper för att senare tryckas ner i stucken. (källa)
  5. Invändigt är kapellrummet 7 meter brett, 18,3 meter långt och 11,3 meter högt. Väggarna har en tjocklek av 0,5 meter. Vid rummets gavelvägg återkommer det klassiska motivet genom en hög, tempelliknande portal över altaret. Altarets friser är gjorda av konstnären Karl Reinhold Dahlqvist. Varje detalj är väl genomarbetat av Lewerentz, alltifrån de enkla stolarna klädda med svart sammet till det ljuddämpade kassettaket. För stuck- och dekorationsarbeten samt golvmosaik i kapell, väntrum och bisättningsrum anlitades stuckatören Augusto Conte. Genom kapellets enda fönster strålar södersolen in. Officiantens rum ligger en trappa upp och är möblerat av Lewerentz med bland annat en tung länstol, numera flyttad till Visitors Center. Genom en liten öppning i väggen kan officianten se ner i kapellrummet. Sigurd Lewerentz använde gyllene snittet vid proportioneringen av interiör och exteriör. (källa)
  6. Vid Gustaf Bondes (1620-1667) bortgång 1667 lät makan Anna Christina Persdotter Natt och Dag (1630-1692) uppföra gravkapellet vid Spånga kyrka. Gravkoret byggdes till kyrkan i öster 1673 efter ritningar av arkitekten Nicodemus Tessin den äldres ritningar. Det var troligen den italiensk-svenske stuckatören Carlo Carove, som kom till Sverige omkring 1667, som utförde utsmyckningen i stuck. Gravkoret bryter helt mot kyrkans övriga arkitektur, men den hör till sin tids betydande arkitektur. Gravkoret har fin artikulering med lister, ornament och inskriptionstavlor samt en liten avslutande kupol. I gravkoret är Gustaf Bonde och hans maka samt deras efterkommande begravda. (källa)
  7. Som motiv i fönstrens spetsbågar och bröstningar förekommer olika polykroma dekorationer. Längst till vänster över trippelfönstret på våning två trappor syns initialerna R och B som står förügheimer och Becker intill finns ett lejon med hermesstaven som var företagets varumärke. På våning fyra märks fyra blindfönster där fanns ursprungligen dansande kvinnofigurer i mosaik som numera är överputsade. Samtliga konststensutsmyckningar utfördes av den italienska stuckatören Giuseppe Bellio. Bottenvåningens fasad har numera ett förenklat utseende. Här fanns spetsbågiga parfönster istället för nuvarande rektangulära skyltfönster. Den spetsbågiga entréporten i gotiks stil är dock bevarad. (källa)
  8. Salongen var mycket påkostad och gestaltad i pompejanskt och tjugotalsklassicistiskt stil. För utsmyckningen stod konstnären Nils Asplund, Jöns Thulin och stuckatören Augusto Conte. Asplund utförde 13 väggfält med pompejanska motiv, medan Thulin stod för den övriga dekorativa målningen. Salongens tak bars upp av en rad kolonner och i takets mitt anordnades ett tunnvalv med ornament i stuck och omgivet av en kraftig ornerad stucklist utfört av Conte. Tak och väggar dekorerades rikt. Den rödbruna bröstningen i stucco lustro utformades med växlande runda och rektangulära fält i blått och svart. Salongen hade vid invigningen den 3 september 1927 plats för 708 besökande. Premiärfilm var "Don Juan" med Alan Crosland. (källa)
  9. På Victoriasalogens inre vägg finns tapeter i röd sammet med drottning Lovisa Ulrikas monogram i guld och silver. Dessa tapeter fanns ursprungligen under 1700-talet i Lovisa Ulrikas audiensrum. De stora kristallkronorna i rummet tillverkades i Wien på 1860-talet. Rummets stora handknutna matta köptes 1867 i Stockholm. I rummet finns även två ovala bord utförda av den italienske stuckatören Viottri för Oscar I och Josefina av Leuchtenberg, samt ett orientaliserande skåp i blått Sèvresporslin som var en gåva från Napoleon III till Karl XV 1863. Skåpet är det största föremål som tillverkats vid porslinsmanufakturen i Sèvres. (källa)

Phonetiskt närliggande ord

Sök bland ca 39000 synonymer samt ca 88000 ordförklaringar. Skriv ordet och tryck Enter.

Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra användarupplevelsen. Läs mer om vår dataskyddspolicy.