Uttrycksmöjlighet Synonymer Betyder Uttal

Vad betyder uttrycksmöjlighet, varianter, uttal och böjningar av uttrycksmöjlighet

Uttrycksmöjlighet synonym, annat ord för uttrycksmöjlighet, vad betyder uttrycksmöjlighet, förklaring, uttal och böjningar av uttrycksmöjlighet.

Vad betyder och hur uttalas uttrycksmöjlighet

Uttrycksmöjlighet uttalas ut|trycks|möj|lig|het och är ett substantiv.

Ordformer av uttrycksmöjlighet

Singular

uttrycksmöjlighet
obestämd grundform
uttrycksmöjlighets
obestämd genitiv
uttrycksmöjligheten
bestämd grundform
uttrycksmöjlighetens
bestämd genitiv

Plural

uttrycksmöjligheter
obestämd grundform
uttrycksmöjligheters
obestämd genitiv
uttrycksmöjligheterna
bestämd grundform
uttrycksmöjligheternas
bestämd genitiv

Uttrycksmöjlighet är ett substantiv

Substantiv är en ordklass. Ord i denna ordklass betecknar abstrakta och konkreta ting och abstrakta begrepp. En vanlig minnesramsa (som också finns i många andra varianter) är "Substantiv är namn på ting, till exempel boll och ring". Exempel på substantiv är kaktus, sol, blomma, fotboll och lamm.

Hur används ordet uttrycksmöjlighet

  1. Bows popularitet var som störst 1929 då hon i januari fick över 45000 beundrarbrev (LA Postmaster), ett rekord som ingen slagit. Bow debuterade i sin första ljudfilm Vildkatten i april 1929. Hon lät som hon såg ut tyckte bland annat New York Times, och den talande och sjungande Bow förblev Amerikas populäraste aktris. Bow hatade emellertid talfilmen som begränsade hennes pantomim till mikrofonens närområde. "Jag är en action-tjej" protesterade hon. Tidens ljudteknik adderade en uttrycksmöjlighet till priset av en annan. Bow led av sömnproblem, och sa till pressen 1929 att hon önskade att det var 1931 så att hennes åtagande gentemot Paramount var över och hon kunde lämna Hollywood. Efter en förvirrande och smärtsam juridisk strid med sin för förskingring dömda privatsekreterare, Daisy DeVoe, 1931, brast Bows nerver och hon tvingades bryta sitt kontrakt med Paramount. Hon lämnade Hollywood i juni samma år. (källa)
  2. Grotesk eller linjär är en typkaraktär som uppkom i England i början av 1800-talet under den tid då industrialismen tog fart och man inom typografin, liksom inom konsten, bröt med traditionen och sökte nya uttrycksmöjligheter. Beteckningen "grotesk" kommer ursprungligen från Tyskland, där man tidigt skapade typsnitt där både versaler och gemener saknade seriffer. Namnet har sedan lånats in till flera språk, bland dem svenska och engelska (grotesque). (källa)
  3. Förutom användandet av rocaille-motivet och exempelvis de svängda benen har nyrokokon mycket litet gemensamt med rokokon. Den är istället att betrakta som en självständig stil och syftet var inte heller att "kopiera" 1700-talet. Snarare handlade det om en uppskattning av de äldre motiven som sedan tillämpades på ett nytt sätt som svarade mot 1800-talets krav på skönhet och komfort. Under 1800-talet kom dessutom en rad tekniska nyheter och nya material som gjorde att tillverkningen av möbler och konsthantverk i nyrokoko fick helt nya uttrycksmöjligheter. Exempel på detta är stoppningen med stålfjädrar med vilken man kunde skapa mjuka, bekväma och hållbara sittmöbler där textilier kunde framhävas på helt nya sätt än tidigare. Även gjutjärnet, böjträet och den förbättrade papier-mâchétekniken innebar material med nya uttryck. (källa)
  4. Olika språk är olika svåra att lära sig. Svårigheten beror delvis på likheten med elevens modersmål, dels på det nya språkets inneboende egenskaper. Universitetet i Paderborn undersökte hur lång tid det tog för jämbördiga grupper franska studenter att tillgodogöra sig ett främmande språk upp till en viss nivå där man talar språket flytande. Studenterna lärde sig flytande tyska på 2 000 studietimmar, engelska på 1 500 timmar, spanska på 1 000 timmar och esperanto på 150 timmar. Att lära sig esperanto gick alltså tio gånger så fort som att lära sig engelska. Det beror huvudsakligen på att esperanto är ett mer intelligent utformat språk, helt utan undantag eller oregelbundenheter i uttal, stavning, grammatik, ordbildning m.m., och med större uttrycksmöjligheter. (källa)
  5. Till de mer kritiska hörde Karl Ragnar Gierow i SvD som uppfattade Nattens lekar som en mellanbok där några av novellerna "äro raskt tillskurna efter moderna standardmått av ett stoff, föga stadigare än kejsarens nya kläder, och sänka därigenom samlingens värde". Men han tyckte samtidigt att boken var löftesrik: "Vad Dagerman med sina givmilda uttrycksmöjligheter och sin uppslagsrika fantasi åstadkommer, när han riktigt tagit verkligheten i besittning, bör kunna bli något mindre vanligt". (källa)

Sök bland ca 39000 synonymer samt ca 88000 ordförklaringar. Skriv ordet och tryck Enter.

Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra användarupplevelsen. Läs mer om vår dataskyddspolicy.