Krängningshämmare Synonymer Betyder Uttal

Vad betyder krängningshämmare, varianter, uttal och böjningar av krängningshämmare

Krängningshämmare synonym, annat ord för krängningshämmare, vad betyder krängningshämmare, förklaring, uttal och böjningar av krängningshämmare.

Vad betyder och hur uttalas krängningshämmare

Krängningshämmare uttalas kräng|nings|hämm|are och är ett substantiv -n; pl. krängningshämmare, best. pl. krängningshämmarna.

Ordformer av krängningshämmare

Singular

krängningshämmare
obestämd grundform
krängningshämmares
obestämd genitiv
krängningshämmaren
bestämd grundform
krängningshämmarens
bestämd genitiv

Plural

krängningshämmare
obestämd grundform
krängningshämmares
obestämd genitiv
krängningshämmarna
bestämd grundform
krängningshämmarnas
bestämd genitiv

Krängningshämmare är ett substantiv

Substantiv är en ordklass. Ord i denna ordklass betecknar abstrakta och konkreta ting och abstrakta begrepp. En vanlig minnesramsa (som också finns i många andra varianter) är "Substantiv är namn på ting, till exempel boll och ring". Exempel på substantiv är kaktus, sol, blomma, fotboll och lamm.

Hur används ordet krängningshämmare

  1. Till skillnad från guppstyrning kan problem i form av krängstyrning åtgärdas genom att montera ett krängningshämmarstag. Krängningshämmaren är i princip en vridfjäder som förenar höger och vänster hjul, vilket medför att fjädringssystemets rollstyvhet ökar utan att dess vertikala fjäderstyvhet påverkas. Det första patentet för krängningshämmare utfärdades till SLC Coleman i Kanada år 1919. Eftersom krängningshämmaren kopplar samman hjul på motsatta sidor av fordonet, kommer staget att överföra stötformiga krafter från det ena hjulet till det motsatta hjulet. På ojämna vägar kan krängningshämmare därför orsaka rörelser i sidled (en "vaggande" känsla), som blir allt värre ju grövre och styvare staget är. Överdriven krängningsstyvhet medför att de inre hjulen kan lätta från marken under mycket hård kurvtagning. Detta är naturligtvis bara möjligt om den vanliga fjäderstyvheten faktiskt tillåter de yttre hjulen att hantera den kraftigt ökade belastningen. Rätt använt kan detta utnyttjas till att förbättra köregenskaperna. Detta märks på många framhjulsdrivna serietillverkade bilar, där ett hjul gärna lättar vid hård kurvtagning så att det motstående hjulet belastas hårdare och därigenom begränsas fordonets understyrning. (källa)
  2. XJ Sport introducerades som en ersättare till 3,2S- och 4,0S-modellerna av XJ40. I likhet med XJR hade den helsvarta ramar till fönsterrutorna, framstolar med kraftigare skålning samt en mörkare träinredning i lönnfanér. Ett annat tydligt yttre kännetecken för denna modell är att de vertikala ribborna i kylargrillen är lackerade i karossens färg till skillnad från XJ6- och Sovereign-modellens kromade ribbor. Chassit hade styvare krängningshämmare både fram och bak jämfört med XJ6 och Sovereign samt bredare fälgar ("Dimple", 8×16") och däck i dimensionen 225/55-16 i stället för 225/60-16. (källa)
  3. 242 GT – Motorstarkare version med K-Jetronic bränsleinsprutning. Såldes endast modellår 1978 och 1979. 1978 med B21E (123 hk) och 1979 med B23E (140 hk). Tvådörrars i silvermetallic med dekorstripes. Hårdare fjädring och grövre krängningshämmare. Inredning i svart och orange. Extraljus i grillen och runda strålkastare även på 1979 års modell (när övriga modeller fick fyrkantiga). (källa)
  4. 9-5:an uppdaterades ordentligt för modellår 2006 med bland annat omdesignad exteriör (till exempel ny front med kromringar runt strålkastarna och helröda bakljus), ny instrumentering, hårdare stötdämpare, kraftigare krängningshämmare, ökad spårvidd med 6 mm, nya motorer anpassade för etanol-bensinblandningen E85 samt ökad längd med 9 mm för sedanmodellen och 13 mm för kombin. Det sänkta chassiet innebar att sedanen blev 21 mm lägre, kombin 4 mm. Toppmodellen Aero vässades samtidigt från 250 hk till 260 hk och försågs med bredare däck. I denna version har bilen blivit prisad av journalister världen över för sitt chassi. (källa)
  5. År 1965 gjordes stora satsningar på att konkurrera med den helt nya, ungdomsinriktade Ford Mustang. En vassare 273 benämnd "Commando" med fyrportsförgasare, högre kompression och vassare kam på 235 hk, och för den som ville ha en riktigt konkurrenskraftig bil, "Formula S" -ett paket med kraftigare krängningshämmare, skivbromsar fram, manuell låda, varvräknare i mittkonsolen, och ett diskret "S" på framskärmarna. En alternativ kaross i fastbackutförande fanns nu också, kallad Barracuda. (källa)
  6. Hösten 1966 tillkom den sportigare 911S. Förutom den starkare motorn, hade den krängningshämmare bak och de lättmetallfälgar från Otto Fuchs som senare blivit så karaktäristiska för 911-modellen. (källa)
  7. 1959 - Förstärkt ramhuvud, förstärkt koppling, krängningshämmare införs, polstrad solskärm, ny ratt med signalring och nya dörrhandtag med tryckknapp.Sista året med blinkerspilar i B-stolpen. (källa)

Sök bland ca 39000 synonymer samt ca 88000 ordförklaringar. Skriv ordet och tryck Enter.

Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra användarupplevelsen. Läs mer om vår dataskyddspolicy.