Mellanklassbil Synonymer Betyder Uttal

Vad betyder mellanklassbil, varianter, uttal och böjningar av mellanklassbil

Mellanklassbil synonym, annat ord för mellanklassbil, vad betyder mellanklassbil, förklaring, uttal och böjningar av mellanklassbil.

Vad betyder och hur uttalas mellanklassbil

Mellanklassbil uttalas mell|an|klass|bil och är ett substantiv.

Ordformer av mellanklassbil

Singular

mellanklassbil
obestämd grundform
mellanklassbils
obestämd genitiv
mellanklassbilen
bestämd grundform
mellanklassbilens
bestämd genitiv

Plural

mellanklassbilar
obestämd grundform
mellanklassbilars
obestämd genitiv
mellanklassbilarna
bestämd grundform
mellanklassbilarnas
bestämd genitiv

Mellanklassbil är ett substantiv

Substantiv är en ordklass. Ord i denna ordklass betecknar abstrakta och konkreta ting och abstrakta begrepp. En vanlig minnesramsa (som också finns i många andra varianter) är "Substantiv är namn på ting, till exempel boll och ring". Exempel på substantiv är kaktus, sol, blomma, fotboll och lamm.

Hur används ordet mellanklassbil

  1. Mitsubishi Galant är en mellanklassbil som tillverkats i 9 generationer. den första generationen kom 1969 och var bakhjulsdriven. Den första framhjulsdrivna Galanten var generation 5 som kom 1984. Den 6:e generationen kom 1987 och blev årets bil i Japan, från och med 1988 tävlade Mitsubishi i rally VM med Galant VR4 till 1992 då Mitsubishi istället började köra rally med de klassiska Mitsubishi Lancer Evolution modellerna. Galant VR4 har turbo och fyrhjulsdrift och finns i generation 6,7 och 8, generation 6 hade även fyrhjulsstyrning på VR4. Galant blev årets bil bland nöjda svenska bilägare 90, 91 och 92. (källa)
  2. I mitten av 1950-talet började BMC rationalisera sitt omfattande modellprogram. Första projektet blev en ny mellanklassbil som skulle ersätta alla tidigare varianter. Alla märken kom att dela samma motor och kaross. Bilarna skildes bara åt genom detaljutsmyckning på utsidan, olika utrustningsnivå på interiören och motorns trimningsgrad. Tekniken var ytterst konventionell och baserades på Austins A50-modell. Många lösningar delades med den större, sexcylindriga ADO10. Karossen ritades av Pininfarina och hade hans tidstypiska fenor på bakskärmarna. (källa)
  3. Lancia kunde efter Andra världskriget inte stegra sin produktion i tuff konkurrens med Fiat men kanske framförallt Alfa Romeo, som hade liknande modeller. Familjen Lancia förlorade kontrollen över företaget 1955, då familjen tvingades sälja till finansgruppen Pesenti. Ekonomin hade varit skral alltsedan andra världskriget och utvecklingen av de nya Aurelia- och Appia-modellerna hade varit kostsam. Men den utlösande faktorn blev den misslyckade satsningen på Formel 1 säsongen 1954–1955, som kostade ytterligare stora summor. 1954 debuterade Lancias formel 1-vagn D50, konstruerad av Jano, men satsningen blev alltför dyrbar för Lancia och 1955 överlät man hela projektet till Ferrari. Sedan Jano lämnat Lancia 1955 fick Antonio Fessia ansvaret att ta fram företagets nya mellanklassbil som blev Lancia Flavia som presenterades 1960. (källa)
  4. Under åren 1959-1961 användes namnet Galaxie, som var valt för att anspela på den då pågående rymdkapplöpningen, endast på de lyxigaste Fordmodellerna. Genom en omorganisering av Ford modellprogram inför 1962 fick alla full-size bilar bära namnet Galaxie med tilläggen "500" eller "500/XL" vilket nu markerade den lyxigaste modellen. År 1965 infördes lyxmodellen "Galaxie 500/LTD" (från 1966 kallad endast "LTD" och inför 1967 valde man även att låta "XL" stå som en egen serie). Därmed hade Galaxie 500 klivit nedåt ett pinnhål i modellprogrammet och blivit Fords mellanklassbil i full-size-skiktet, vilket den förblev till dess att tillverkningen lades ner i USA. Viss tillverkning skedde även i Brasilien modellåren 1967-1983 under namnen "Galaxie 500" och "Landau". Även i Australien skedde sammansättning av högerstyrda bilar modellåren 1965-1968 vid Fords fabrik i Homebush, New South Wales under namnen "Galaxie GE" och "Galaxie 500". (källa)
  5. Citroën C5 är en mellanklassbil som presenterades 2001. Den ersatte då Citroën Xantia liksom den större Citroën XM. Den är gasfjädrad och var den första Citroën-modellen med nya hydraulvätskan LDS. Modellen finns som 5-dörrars halvkombi och kombi, där halvkombin ser ut som en sedan, men har halvkombilucka, där tidigare Citroën-modeller (t.ex. CX och GS) har haft det omvända förhållandet. C5 genomgick en större uppdatering 2004 (generation 2) då den fick detaljer i designen som anknöt till Citroën C4 och Citroën C6. I och med detta introducerades också adaptiva kurvljus, ett koncept som ID/DS och SM hade under 1970-talet, liksom avåkningsvarnaren AFIL. (källa)

Sök bland ca 39000 synonymer samt ca 88000 ordförklaringar. Skriv ordet och tryck Enter.

Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra användarupplevelsen. Läs mer om vår dataskyddspolicy.