Rattväxel Synonymer Betyder Uttal

Vad betyder rattväxel, varianter, uttal och böjningar av rattväxel

Rattväxel synonym, annat ord för rattväxel, vad betyder rattväxel, förklaring, uttal och böjningar av rattväxel.

Vad betyder och hur uttalas rattväxel

Rattväxel uttalas ratt|växel och är ett substantiv.

Ordformer av rattväxel

Singular

rattväxel
obestämd grundform
rattväxels
obestämd genitiv
rattväxeln
bestämd grundform
rattväxelns
bestämd genitiv

Plural

rattväxlar
obestämd grundform
rattväxlars
obestämd genitiv
rattväxlarna
bestämd grundform
rattväxlarnas
bestämd genitiv

Rattväxel är ett substantiv

Substantiv är en ordklass. Ord i denna ordklass betecknar abstrakta och konkreta ting och abstrakta begrepp. En vanlig minnesramsa (som också finns i många andra varianter) är "Substantiv är namn på ting, till exempel boll och ring". Exempel på substantiv är kaktus, sol, blomma, fotboll och lamm.

Andra språk

Rattväxel på Engelska

  • steering gear

Hur används ordet rattväxel

  1. Växelspak är ett reglage med vilken man kan välja mellan olika växellägen i växellådan. På fordon med automatisk växellåda benämns reglaget ofta växelväljare. Växelspaken eller -väljaren är idag som regel placerad på golvet eller kardantunneln (golvväxel) i personbilar, eller mer ovanligt (men tidigare populärt) på rattstången (rattväxel). På senare tid har det blivit populärt med paddlar på ratten för att kunna växla upp eller ned. Växellådor som då används är sekventiella, vilket innebär att växlingen sker genom att förflytta växelspaken (eller paddeln) i samma riktning vid varje uppväxling och motsatt riktning vid nedväxling, till skillnad mot traditionella växellådor där växelspaken skall förflyttas i H-form. Skillnaden mellan en traditionell växellåda och en sekventiell växellåda består i regel endast av att länkaget (mellan gafflarna som förskjuter kugghjul och växelspaken) har ersatts av annat länkage, t.ex. en trumma som vid rotation förskjuter gaffel och därmed också kugghjul på önskat sätt. Denna konstruktion är egentligen bara en ersättning av länksystemet men det är användarvänligare i och med att manövrering alltid sker på samma vid alla uppväxlingar respektive nedväxlingar. Detta ger möjlighet till snabba växlingar och att det blir omöjligt att missa (hoppa över) växlar. Mera information finns i den externa länken nedan. (källa)
  2. Saab 99 ritades av Sixten Sason och linjerna går igenom i samtliga modeller som kommit efter 99:an. Eftersom bilen var större och mer avancerad än de tidigare Saab-modellerna fanns det ingen tidigare modell att bygga vidare på, utan 99:an konstruerades från grunden som en helt ny bil. En annan "nyhet" på denna modell, som nästan även blivit ett signum för Saab, var att startnyckeln var placerad vid handbromsen mellan framstolarna, detta främst för att undvika knäskador vid kollisioner. Det gjorde också att man precis som på Saab 95/96 låste växelspaken i backväxelläget när nyckeln togs ur i stället för att använda rattlås (med skillnaden att 99 hade golvmonterad växelspak och 95/96 rattväxel). Det gjorde tyvärr också att 99 var relativt lätt att stjäla genom att slå hårt på växelspaken för att bryta upp stöldlåset och sedan tjuvkoppla tändningslåset. Till skillnad mot ett uppbrutet rattlås kunde växelspakslåset inte ställa till problem med att köra bilen. Priset med femårsgaranti var satt till 18 000 kronor. Inför 1974 års modell fick sedanmodellen sällskap av en combi coupé. (källa)
  3. Handbromsspaken i Amazon satt monterad till vänster om föraren i stället för mellan stolarna. Anledningen sägs vara att man planerade modellversioner med hel soffa i framsätet och rattmonterad växelspak. Rattväxel erbjöds på vissa årsmodeller och inte på alla marknader, men blev aldrig särskilt populärt. Däremot kom aldrig någon modell med hel framsoffa i produktion, vilket kan ha berott på att en sådan inbjuder till att man sitter tre personer i framsätet och att en av dem i så fall skulle sakna säkerhetsbälte. Den avigt placerade handbromsspaken hängde kvar hela Amazonens livstid och även de första årsmodellerna i 140-serien. (källa)
  4. Ford of Britain hade under 1930-talet främst byggt mindre Eight- och Ten-modeller, men även stora bilar med amerikansk V8-motor med sidventiler. Ford Pilot från 1947 blev den sista av dessa V8-modeller. De första bilarna hade en liten 2,2-litersmotor, som även användes i Ford Vedette, men den ersattes snart av en 3,6-litersmotor. Hjulupphängningen med stela hjulaxlar upphängda i tvärliggande bladfjädrar kom från mellankrigsbilarna, men Pilot-modellen hade en brittiskritad kaross och rattväxel. Bilen hade även den typiskt brittiska kompromissen hydromekaniska bromsar, det vill säga hydrauliska bromsar på framhjulen kombinerat med mekaniska bromsar bak. (källa)

Phonetiskt närliggande ord

Sök bland ca 39000 synonymer samt ca 88000 ordförklaringar. Skriv ordet och tryck Enter.

Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra användarupplevelsen. Läs mer om vår dataskyddspolicy.