Scenarioförfattare Synonymer Betyder Uttal

Vad betyder scenarioförfattare, varianter, uttal och böjningar av scenarioförfattare

Scenarioförfattare synonym, annat ord för scenarioförfattare, vad betyder scenarioförfattare, förklaring, uttal och böjningar av scenarioförfattare.

Vad betyder och hur uttalas scenarioförfattare

Scenarioförfattare uttalas scen|ario|för|fatt|are och är ett substantiv.

Ordformer av scenarioförfattare

Singular

scenarioförfattare
obestämd grundform
scenarioförfattares
obestämd genitiv
scenarioförfattaren
bestämd grundform
scenarioförfattarens
bestämd genitiv

Plural

scenarioförfattare
obestämd grundform
scenarioförfattares
obestämd genitiv
scenarioförfattarna
bestämd grundform
scenarioförfattarnas
bestämd genitiv

Scenarioförfattare är ett substantiv

Substantiv är en ordklass. Ord i denna ordklass betecknar abstrakta och konkreta ting och abstrakta begrepp. En vanlig minnesramsa (som också finns i många andra varianter) är "Substantiv är namn på ting, till exempel boll och ring". Exempel på substantiv är kaktus, sol, blomma, fotboll och lamm.

Hur används ordet scenarioförfattare

  1. Eftersom stumfilmer inte hade något synkroniserat ljud för dialog användes textskyltar för att förklara viktiga händelser och visa dialog för biopubliken. "Skylttextaren" blev under stumfilmsepoken en viktig yrkesgrupp och var ofta en annan än person "scenarioförfattaren" som skrev handlingen. Textskyltar blev ofta grafiska element i sig själva, med illustrationer eller abstrakta dekorationer som kommenterade handlingen eller förhöjde atmosfären. (källa)
  2. The Legend of Zelda: A Link to the Past (1991) — Scenarioförfattare. (källa)
  3. Uchikoshi fick sitt första jobb 1998 hos datorspelsutvecklaren KID. Företaget producerade visuella romaner, men även datorspelsversioner av bordsspel, såsom The Game of Life till Playstation, de här bordsspelsprojekten var anledningen att han ville arbeta där, då han var intresserad av att utveckla enkla spel som en större mängd människor skulle kunna spela. Hans första projekt hos KID var actionspelet Pepsiman (1999), som han gjorde 3D-modeller för. Ursprungligen var det tanken att han skulle vara planerare för bordsspelsprojekten, men vid ett tillfälle bad en producent på KID honom att skriva ett scenario till ett spel. Enligt Uchikoshi tror han att anledningen att producenten trodde att han skulle vara en bra scenarioförfattare var att han hade sett honom skriva designdokument, samt Uchikoshis personlighet, Uchikoshi beskriver sig själv som en inte särskilt allvarlig person, vilket han tror kan ha varit den främsta anledningen att han blev ombedd att skriva scenario. Den första visuella romanen han arbetade på var Memories Off (1999), följt av Never 7 (2000), som var den första delen i Infinity-serien, och Memories Off 2nd (2000). (källa)
  4. Prince of Persia: The Sands of Time är ett actionäventyrsspel och pussel-plattformsspel utvecklat och utgivet av Ubisoft. Det tillkännagavs i mars 2003 och släpptes i november samma år till Playstation 2, Xbox, Gamecube, Game Boy Advance och Microsoft Windows. The Sands of Time är en reboot av Prince of Persia-serien, skapad av Jordan Mechner. Mechner arbetade som kreativ konsult, designer och scenarioförfattare till The Sands of Time. År 2004 utvecklades en version till mobiltelefoner och utgavs i Nordamerika av Gameloft. (källa)

Sök bland ca 39000 synonymer samt ca 88000 ordförklaringar. Skriv ordet och tryck Enter.

Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra användarupplevelsen. Läs mer om vår dataskyddspolicy.