Stormande Synonymer Betyder Uttal

Vad betyder stormande, varianter, uttal och böjningar av stormande

Stormande synonym, annat ord för stormande, vad betyder stormande, förklaring, uttal och böjningar av stormande.

Vad betyder och hur uttalas stormande

Stormande uttalas storm|ande oböjligt och är ett adjektiv.

Stormande betyder:

Ordformer av stormande

Böjning (i positiv) stormande en/ett/den/det/de ~ + subst.

Stormande är ett adjektiv

Adjektiv är en ordklass. Orden i denna ordklass anger egenskaper som stor eller grön, eller tillstånd som stängd eller öppen. Adjektiv talar om hur någonting annat (ofta ett substantiv) är eller uppfattas, till exempel "en fin bil". En vanlig minnesramsa (som även finns i många andra varianter) är: ”Adjektiven sedan lär, hurudana tingen är, till exempel sur och tvär.” Själva ordet "adjektiv" kommer av latinets adjectivum (av adjicere, tillägga).

Andra språk

Stormande på Engelska

  • stormy

Hur används ordet stormande

  1. En överste, hans son marinlöjtnanten Helge och hans niece Eina har just avslutat frukosten. Översten går med sonen genom slottsparken för att visa några ormar som han fört med sig från sin tjänstgöring i Indien. Eina och en gammal trotjänarinna, mulattkvinnan Lucy, står och ser efter Helge. Einas hjärta brinner för honom. Lucy dyrkar sin härskarinna Eina, Eina kommer till ormburen och lyckas övertala Helge att följa med på en roddtur. Han uppträder dock påfallande reserverat. Översten får ett brev från en vän och kollega, överste Sterner. Denne ska resa till Indien, vill under tiden lämna dottern Rosa under vännens beskydd. Rosa anländer och välkomnas hjärtligt, väl hjärtligt av Helge -- anser åtminstone Eina. Medan Helge underhåller Rosa med en roddtur, ägnar sig Eina åt stormande svartsjuka på sitt rum. Hon river sönder ett fotografi av Helge. Lucy ser Helge och Rosa kyssa varandra. Hon berättar vad hon sett för Eina. Översten reser bort, och de unga lämnas åt sig själva. (källa)
  2. Ända till revolutionsutbrottet 1917 var dock Gorkij verksam som en av den radikala rörelsens understödjare, inte minst i ekonomiskt hänseende. 1902 utsågs Gorkij av Kejserliga vetenskapsakademin till medlem, men regeringen upphävde valet, då Gorkij "stod under polisuppsikt". I den revolutionära agitationen 1905 spelade Gorkij en framträdande roll. Han protesterade mot "blodiga söndagen" den 9 januari och arresterades. Detta framkallade stormande demonstrationer. Efter frigivandet utgav Gorkij en tidning, som understödde den leninistiska riktningen. 1906 begav sig Gorkij till USA, livligt hyllad på färden genom Finland och Skandinavien, och fick ett triumfatoriskt mottagande i New York. Snart lärde sig han dock på ett obehagligt sätt känna den amerikanska puritanismen. Då det blev känt att den kvinna han bodde tillsammans med inte var hans lagvigda maka, avvisades han från hotellen och skandaliserades vid offentliga sammankomster, bland annat av Mark Twain. (källa)
  3. Beethoven hade stora brister i sin bildning, utom på musikens område, men det hindrade inte att han blev mycket beläst och drevs av en passionerad romantisk revolutionstro på rätten för envar att leva i frihet och värdighet och med skydd mot utnyttjande från de mäktiga. Anekdoten om att Beethoven i vredesmod över att Napoleon Bonaparte lät sig krönas till kejsare rev dedikationssidan till "Eroican" och hans hyllning till frihet och broderskap i den nionde symfonin är ett tydligt ställningstagande. Den nionde symfonin, "Glädjesymfonin", komponerad 1823 under total dövhet är unik då Beethoven införde kör och solosång i den fjärde satsen (Schillers ode An die Freude), vilket tidigare inte förekommit i någon symfoni. Det finns en väl styrkt berättelse som säger att han i slutet av premiären av hans nionde symfoni, då han vände sig för att se de stormande applåderna från publiken, inte kunde höra något och därför började gråta. (källa)
  4. Operan hade premiär den 7 november 1876 på Provisoriska teatern i Prag och mottogs med stormande entusiasm. Flera nummer måste bisseras och Smetana bejublades oerhört. Trots succén hyste Smetana pessimistiska tankar om verkets framtid. Hans teori var att ett konstverk som gör stor lycka från början sällan håller sig eftersom publikens reaktioner inte är det verkliga kriteriet på ett verks kvalitet. (källa)
  5. År 1811 debuterade hon i titelrollen i Nicolo Isouards opera (operett) Cendrillon (Askungen). Hon hade givits denna roll på direktörens direkta order, för att han bedömde henne som den mest lämpliga för den. Det väckte stor förargelse att en ung elev lyftes rakt direkt upp till en huvudroll på detta sätt, och hon utsattes för trakasserier och pikar under repetitionerna. Men föreställningen blev en stormande succé, hon ansågs vara helt perfekt för rollen, och hennes framträdande ansågs vara oöverträffad ända fram till Jenny Linds debut. Allmänhetens bifall var stort och omtalades som en kompensation för hennes kollegers trakasserier. Cendrillon spelades i över två årtionden, ett sjuttiotal gånger av just Frösslind. (källa)
  6. tempestoso – häftigt, stormande. (källa)
  7. Efter att ha kommit tillbaka till Wien gjorde Strauss sitt första publika framträdande vid en konsert i Volksgarten den 21 november 1858 och premiärspelade för hemmapubliken verket Abschied von St. Petersburg (op. 210), Champagner-Polka (op. 211), Fürst-Bariatinsky-Marsch (op. 212) och Bonbon-Polka (op. 213). Tre dagar senare den 24 november delade Strauss dirigentpulten med sin broder Josef Strauss vid en konsert i ölstugan Zum Grossen Zeisig, som låg ute i förorten Neubau. Johann framförde samma verk igen och introducerade en nyhet: Tritsch-Tratsch-Polka. Det nya verket blev en sensation och fick Wiener Allgemeine Theaterzeitung att extatiskt skriva den 27 november: "Johann Strauss enormt framgångsrika 'Tritsch-Tratsch-Polka', som mottogs med de mest stormande applåder, kommer inom några dagar finnas tillgänglig hos Carl Haslinger. Ingen danskomposition av sådan fräschör, humoristisk färg och pikant instrumentering har dykt upp på år och dar". (källa)
  8. Premiären den 20 januari 1934 på Wiener Staatsoper blev en stormande succé. Den sändes direkt via 120 radiostationer över hela världen. Föreställningen bevittnades av otaliga personer inom politik, vetenskap, adel och andra områden. Även Lehárs operettkollega Emmerich Kálmán med hustru var närvarande. Uppmärksamheten från press och tidningar var enorm, och kritiken övervägande positiv. Premiären hade blivit mer uppmärksammad änågot av hans tidigare verk inklusive Glada änkan. Uppsättningen på Wiener Staatsoper spelades 42 föreställningar i rad. Scenstatistik från 1935 visar att verket låg tvåa efter Wagners Den flygande holländaren men före alla andra stora operor och operetter. Men lika snabbt som den blev populär, lika snabbt försvann den från repertoaren. 12 mars 1938 annekterade Tyskland Österrike (Anschluss) och Tauber, som var av judisk härkomst, lämnade Wien, liksom även Novotná. Librettisten Fritz Löhner-Beda fördes bort till ett koncentrationsläger och dog i Auschwitz 1942. (källa)
  9. 1897 hade Humperdinck gjort om sagotexten till en melodram med musik som låg någonstans mellan tal och sång, vilket underlättade när den framfördes av såväl skådespelare som sångare. Denna version hade premiär den 23 januari 1897 i München. Men när han bestämde sig för att skriva en helaftonsopera över ämnet återvände han till det mera traditionella sättet att komponera. Som sådan senromantisk opera mottogs den med stormande jubel och femton minuters ovationsapplåder efteråt vid premiären den 28 december 1910 på Metropolitan Opera i New York. I Berlin året därpå var atmosfären betydligt svalare, och Königskinder har aldrig nått samma popularitet som Hans och Greta. (källa)

Phonetiskt närliggande ord

Sök bland ca 39000 synonymer samt ca 88000 ordförklaringar. Skriv ordet och tryck Enter.

Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra användarupplevelsen. Läs mer om vår dataskyddspolicy.