Vara medveten om Synonymer Betyder Uttal

Vad betyder vara medveten om, varianter, uttal och böjningar av vara medveten om

Vara medveten om synonym, annat ord för vara medveten om, vad betyder vara medveten om, förklaring, uttal och böjningar av vara medveten om.

Synonym till vara medveten om

Hur används ordet vara medveten om

  1. Medveten närvaro innebär enligt en definition att avsiktligt vara medveten om det som händer i nuet. Därutöver försöker man att inte värdera och döma det man upplever i nuet, utan bara observera och beskriva sin upplevelse. (källa)
  2. Med självmedvetande menas vanligtvis förmågan att vara medveten om sitt eget medvetande. Alternativt, mindre krävande, förekommer också definitionen: förmågan att vara medveten om den egna kroppsliga existensen. Begreppet är i viss mån värdeladdat eftersom det knyts till frågor om medvetandets och intelligensens natur, och ifall dessa begrepp är något som endast kan tillskrivas människan. (källa)
  3. Medvetenhet är att ha kunskap, insikt eller uppfattning om vem man är, vad man upplever, vad man tänker på och vad någonting innebär eller betyder för en själv och ibland även för andra. Att ha medvetenhet är att i vid mening känna till vad som rör sig i samtiden. Medvetenhet används ibland förenklat som synonym för självmedvetande, att vara medveten om sitt eget medvetande. (källa)
  4. Uppmärksamhet är inte alltid styrd av medvetenheten. Man kan vara vaken och låggradigt uppmärksam utan att vara medveten om det. Denna uppmärksamhetsnivå räcker bra för att hantera föremål, promenera och utföra andra vana sysslor som hjärnan lärt sig hantera automatiskt. När behov uppstår, kan de automatiska processerna fånga medvetenheten och rikta den på något som kräver fokuserad uppmärksamhet. (källa)
  5. Efter det pessimistiska slutet av Ragnarök, som mynnade ut i en katastrof för mänskligheten, ville Wagner på scenen framställa möjligheten till frälsning med lika stor dramatisk kraft. I den meningen blev Parsifal en fortsättning och fulländning av hans livsverk. Men man bör också vara medveten om att Wagner hade haft ett Parsifaldrama i tankarna ända sedan 1845. I årtionden löpte skräcken för världskatastrofen och förhoppningen om att ondskans makt ända skulle kunna brytas parallellt i hans tankar. Parsifal är en positiv version av Tristan och Isolde och Nibelungens ring. Trådarna som förbinder Parsifal med Wagners övriga musikdramer är ibland helt uppenbara, ibland fördolda. Enskilda motiv, men även hela den musikaliska stämningen, för tankarna till Lohengrin (Graalvärlden, svanmotivet). Graaltemat är nära besläktat med påvetemat (från Tannhäusers "Romberättelse" i Tannhäuser). Bakom huvudpersonerna i Parsifal döljer sig andra gestalter - bakom Kundry Venus, bakom Parsifal den unge Siegfried och bakom Klingsor Hagen. Wagnerkännare spårar i Kundrys kyss den kyss med vilken Siegfried väcker Brünnhilde ur sömnen (Siegfried, akt III). Den lidande, blödande Amfortas erinrar om den döende Tristan. I det första nedtecknandet av Parsifaldramat (1857) hade Wagner för avsikt att låta Parsifal under sina irrfärder dyka upp vid Tristans sjukbädd och med spjutets undergörande kraft hela riddarens oavbrutet blödande sår. Han ville därigenom understryka att Tristan och Amfortas på grund av den magiska kärlekens kraft hade blivit till fallna hjältar, och därför tvingades utstå ett snarlikt öde. Men det blev dock endast Amfortas förbehållet att frälsas av Parsifal. År 1879 fällde Wagner en djupgående kommentar till sin hustru Cosima. Han menade att Siegfried borde ha växt till en Parsifal för att kunna förlösa den lidande Wotan, men han saknade "budbäraren". Det vill säga: Siegfried hade inte haft någon som upplyst honom om det förgångna och gjort honom medveten om hans kallelse. Hur som helst är likheten mellan Siegfrieds och Parsifals härkomst anmärkningsvärd: båda växer upp i naturen utan kontakt med människorna, båda är "faderslösa", "naturbarn", ovetande och saknar fruktan. På scenen uppenbarar sig Siegfried och Parsifal på liknande sätt: Siegfreid fångar en björn, Parsifal dödar den heliga svanen, och båda karakteriserar av ett signalliknande hornmotiv. Siegfried förlorar, men Parsifal segrar, eftersom han - genom att kunna känna medlidande - kan övervinna sig själv. Ändå skiljer sig de båda hjältarnas levnadsbanor åt, vilket symboliseras redan av Siegfrieds sammansmidda svärd Notung och den pilbåge som Parsifal av medlidande bryter sönder. (källa)
  6. Psykoanalytisk terapi kan vara till hjälp för narcissister. Men terapeuten måste vara medveten om patientens personlighetsdrag och vara noga med att inte riva ned de narcissistiska försvaren alltför snabbt. Ilska, vrede, impulsivitet och otålighet kan bearbetas med färdighetsträning. Terapins effektivitet kan försämras av att klienten har starka försvar mot kritik och därför har svårt att ta till sig den. Gruppterapi har sina fördelar, till exempel genom att feedback kan tas emot bättre när den kommer från medklienter änär den kommer från en terapeut. Men gruppterapi kan också bli motsägelsefull genom att klienten blir krävande, egocentrisk och tillbakadragen. Forskare trodde i början att gruppterapi med narcissister skulle misslyckas, för att man trodde att gruppterapi förutsätter att klienten har empati, vilket narcissister saknar. Men studier visar att gruppterapi har värde för narcissister genom att den ger dem tillfälle att utforska gränser, utveckla tillit, öka självmedvetenheten och ta emot feedback. Relationsterapi trycker på vikten av att lära sig att tillämpa fyra grundläggande förmågor i mellanmänskliga relationer: Uttrycka sig effektivt, Empati, Diskussion och Konfliktlösning. (källa)

Sök bland ca 39000 synonymer samt ca 88000 ordförklaringar. Skriv ordet och tryck Enter.

Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra användarupplevelsen. Läs mer om vår dataskyddspolicy.