Mak Synonymer Betyder Uttal

Vad betyder mak, varianter, uttal och böjningar av mak

Mak synonym, annat ord för mak, vad betyder mak, förklaring, uttal och böjningar av mak.

Vad betyder och hur uttalas mak

Mak uttalas mak oböjligt och är ett substantiv.

Mak betyder:

Ordformer av mak

Singular

mak
obestämd grundform

Mak är ett substantiv

Substantiv är en ordklass. Ord i denna ordklass betecknar abstrakta och konkreta ting och abstrakta begrepp. En vanlig minnesramsa (som också finns i många andra varianter) är "Substantiv är namn på ting, till exempel boll och ring". Exempel på substantiv är kaktus, sol, blomma, fotboll och lamm.

Andra språk

Mak på Engelska

Hur används ordet mak

  1. Överdrivna framställningar av tryckpunktsfighting dök upp i kinesisk Wuxia-fiktion och blev känd under namnet Dim Mak (i engelsk version "Death Touch") i västerländsk populärkultur på 1960-talet. (källa)
  2. Namnet makrill kommer från det nederländska mak(e)reel, av medelnederländska makereel eller macreel och möjligen ursprungligen av fornfranska maquerel ('makrill', 'kopplare'). Det franska ursprungsordet (maquereau i dagens franska) betydde både makrill och kopplare/kopplerska. Betydelseglidningen till fisksorten skulle bero på folktron att makrillarna visade honsillarna vägen till hansillarna. (källa)
  3. Språk som tillhör typ III och IV kan vidare delas in i sådana som bara tillåter en konsonant i ansats och koda, som fulfulde, och sådana som tillåter flera, som norska och tyska. Finska kommer i ett mellanläge, därför att endast nya lånord har mer än en konsonant i ansatsen, och endast koda i ordet kan ha två konsonanter. Exempel: proosa, 'prosa', där pr utgör ansatsen i den första stavelsen, och hurskas, 'from', där stavelsegränsen går mellan s och k, varvid rs blir koda i den första stavelsen: hurs.kas (punkt används ofta inom fonologin för att markera stavelsegränser). Pronssi, 'brons', visar på båda fenomenen: prons.si. Arabiska kan analyseras på två vis. Det första alternativet är att räkna med att alla ansatser och koda bara tillåter en konsonant, med undantag av ordfinal koda. Dessa är مكتب mak.tab 'kontor' (med en konsonant i varje position) och وقت waqt 'tid' (med två konsonanter i ordfinal koda). Det andra alternativet är att räkna arabiska till de språk som bara tillåter en konsonant i varje position, som fulfulde, och säga att den sista av de två ordfinala konsonanterna står utanför stavelsen: waq.t. Man kallar en konsonant som står utanför stavelsen för extrasyllabisk. Det finns också de som istället för att räkna en sådan konsonant som extrasyllabisk räknar den som ansats till en defekt stavelse. (källa)
  4. Under 1950-talet förekom en del kvinnliga vokalister i manliga grupper och de första tjejbanden bildades under 1960-talet. Ett av de första var amerikanska Goldie and the Gingerbreads, som blev särskilt populära i Storbritannien. I Sverige bildades grupper som Nursery Rhymes (med bland andra Marie Selander), NQB, Rainy Day Women, Plommons och Mak les Soeurs. Dessa band skilde sig inte från de dåtida manliga grupperna i musikaliskt avseende. (källa)
  5. Erwartung är ovanlig bland Schönbergs tidiga atonala verk då den är i en enda oavbruten sats. Onekligen såg han texten som ett viktigt element i musikens uppbyggnad, och Pappenheims långa inre monolog var precis vad han behövde. Stora delar av händelseförloppet sker i sakta mak men med snabba instrumentala notationer i dess kontext. Musiken skiftar snabbt från idé till idé, ofta med få tydliga mönster. Ledmotivsteknik är svår att finna men vissa harmonier återkommer. Kvinnans medvetande, som pendlar mellan dröm och verklighet, återges i ändlöst varierade melodiska och rytmiska figurer, medan hennes spirande galenskap ges en kraftfull metafor i de tonalt labila och ständiga tempoändringarna, samt allmänt avsaknad av vila i musiken. Trots allt detta är mycket av det musikaliska språket liktydigt med den senromantiska, tyska musiken. Treklangens ntervall är fundamental, liksom den var i den klassiska och romantiska harmoniken, men några ackord bygger på kvartsintervall. (källa)
  6. Både Greg K. och Noodles har sagt att "Disclaimer" var ett sätt för The Offspring att bemöta möjlig negativ kritik på ett förebyggande sätt och även uppmana lyssnaren på vad det är för sorts musik albumet innehöll. Holland skrev "Disclaimer" eftersom han kände att han ville driva med lyssnaren på ett sarkastiskt sätt och på grund av detta tyckte han att det var passande att Jello Biafra skulle framföra talet. "Way Down the Line" är, enligt Holland, inspirerad av människor som medverkat i olika pratshower och hur illa de behandlade varandra. Låten har jämförts med Led Zeppelins "D'yer Mak'er", vilket Noodles har sagt att The Offspring först märkte efter att de testade olika gitarreffekter för låten. I "I Choose", som har sin grund i zenbuddhistiska kōan, förekommer Latinamerikanska slagverk och riff som är snarlika de på Bostons "More Than a Feeling" samt ett gitarrsolo som är inspirerat av Jane's Addiction. Noddles kallade "I Choose" och "Me och My Old Lady" för typiska rocklåtar, där den senare är en bitter kärlekslåt som handlar om Hollands dåvarande fru Kristine Luna. "Me och My Old Lady" skrevs av Holland flera år innan inspelningen av Ixnay on the Hombre och i låten förekommer skalor inspirerade av orientalisk musik. "Don't Pick It Up", precis som "What Happened to You?" från Smash, är ett exempel på hur The Offspring har inspirerats av jamaicansk skamusik. "Mota" har kallats för en "anti-cannabislåt" även om Holland inte ansåg att låten var varken för eller emot drogen utan enbart beskrev händelser som kunde hända när någon var narkotikapåverkad. Med "Cool to Hate" ville Holland fånga mentaliteten i samhället vid tillfället och hur det ansågs häftigt att hata allting. "Gone Away" handlar om att förlora någon som stod en nära och det var en väldigt personlig låt för Holland eftersom den är baserad på en verklig händelse i hans liv. "All I Want" hette från början "Protocol" och var en låt Holland hade tänkt skulle vara med på Smash, men Gurewitz ansåg inte att den var tillräckligt bra. Låten skrevs sedan om, fick ett nytt namn och lanserades på Ixnay on the Hombre istället. Introt till "Change the World" har sin bakgrund i en gömd instrumentalisk låt från Smash. "Stonehenge", vars namn är en referens till Spinal Tap, skulle från början ha varit med på Ixnay on the Hombre men The Offspring kände att låten var för annorlunda så de bestämde sig för att exkludera den. Låten spelades istället in för Americana med det nya namnet "Pay the Man". (källa)

Phonetiskt närliggande ord

Sök bland ca 39000 synonymer samt ca 88000 ordförklaringar. Skriv ordet och tryck Enter.

Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra användarupplevelsen. Läs mer om vår dataskyddspolicy.