Poängsumma Synonymer Betyder Uttal

Vad betyder poängsumma, varianter, uttal och böjningar av poängsumma

Poängsumma synonym, annat ord för poängsumma, vad betyder poängsumma, förklaring, uttal och böjningar av poängsumma.

Vad betyder och hur uttalas poängsumma

Poängsumma uttalas poäng|summa och är ett substantiv.

Ordformer av poängsumma

Singular

poängsumma
obestämd grundform
poängsummas
obestämd genitiv
poängsumman
bestämd grundform
poängsummans
bestämd genitiv

Plural

poängsummor
obestämd grundform
poängsummors
obestämd genitiv
poängsummorna
bestämd grundform
poängsummornas
bestämd genitiv

Poängsumma är ett substantiv

Substantiv är en ordklass. Ord i denna ordklass betecknar abstrakta och konkreta ting och abstrakta begrepp. En vanlig minnesramsa (som också finns i många andra varianter) är "Substantiv är namn på ting, till exempel boll och ring". Exempel på substantiv är kaktus, sol, blomma, fotboll och lamm.

Andra språk

Poängsumma på Engelska

  • sum

Hur används ordet poängsumma

  1. Innan man börjar spela behöver man 6 eller 5 tärningar, ett skrivblock och en penna för att skriva resultat. Varje spelare börjar utanför spelet med 0 poäng, och måste kvalificera sig för att kunna gå med. Spelare samlar poäng genom att vid sin tur ackumulera den uppnådda poängsumman. Spelaren kan antingen välja att stanna upp och därmed lägga poängen till sin ackumulerade poängsumma, eller spelaren kan välja att fortsätta spela och på så vis riskera att förlora alla ackumulerade poäng som uppnåds på sin tur. Spelet anses som ett folkspel och reglerna kan därför variera något. (källa)
  2. Tävlingen Concours International de Chronométrie är enligt arrangörerna urmakarnas motsvarighet till bilsportens Formel 1 och där klockor i tre olika klasser testas i fyra månader efter standarden ISO 3159. Där utsätts klockorna för såväl omild fysisk behandling som mycket starka magnetfält. Resultaten för varje delmoment förs in i tabeller som presenteras för juryn. Där är de testade uren anonyma för att de som bedömer kvalitén inte ska veta vilka ur som avses. I 2015 års tävling hade 28 klockor kvalificerat sig för slutomgången där de fick en poängsumma mellan 0 och 1 000 utifrån testprotokollen. (källa)
  3. Simhopp är en bedömningssport. Varje hopp har en viss svårighetsgrad. Vid tävling bedömer flera domare utförandet av hoppet på en hel- och halvpoängsskala från 0.0 till 10.0, där 10 avser ett perfekt utfört hopp. För att minimera risken för stor variation mellan domarpoäng stryks den lägsta och högsta domarpoängen. Övriga domarpoäng summeras och multipliceras med svårighetsgraden till en poängsumma. Hopparna utför det antal förutbestämda hopp som ingår i tävlingsserien och poängsumman för varje hopp adderas till en totalpoäng. Den som vid avslutad tävling har högst totalpoäng vinner. (källa)
  4. GCS är ett system för skattning av vakenhet som utarbetades 1974 på Glasgows universitet. En poängsumma fås fram genom att summera värden för ögonöppning, verbalt svar och motorsvar. Poängsumman kan man graderas från maximalt 15 (fullt vaken) till lägst 3 (djupt medvetslös). Glasgowskalan är väl etablerad internationellt, men ögonöppning och verbalt svar kan vara svåra att poängsätta om en patient är intuberad eller har skador i ögonregionen. Av denna anledning använder man i Sverige ofta skalan RLS-85 som endast grundar sig på det motoriska svaret. Utanför Sverige är dock RLS-85 närmast okänd. (källa)
  5. Ett MMT kan ge max 30 poäng, men det gäller inte bara att se poängsumman vid bedömningen, utan också på vilka frågor man svarat rätt eller fel. Man brukar säga att en poängsumma under 24 identifierar en kognitiv störning. (källa)
  6. Efter att insatserna gjorts delas två kort vardera ut till spelarhanden och bankhanden. Dessa visas upp och de aktuella poängsummorna avgör om ett tredje kort också ska delas ut. Det finns föreskrivna strikta regler för i vilka lägen det tredje kortet ska dras. (källa)
  7. Knaves, även kallat kanalje, är ett engelskt kortspel som går ut på att vinna så många stick som möjligt, men samtidigt undvika att ta stick som innehåller knektar. För varje vunnet stick erhålls pluspoäng. Hemtagna knektar bestraffas med minuspoäng. Den spelare som först uppnått överenskommen poängsumma är vinnare. (källa)
  8. Spelet går ut på att åka från stad till stad. Inne i staden får man första svara på frågor gällande staden och landet man är i och det generar en poängsumma. Efter detta kan man söka arbete med en löneklass som motsvarar denna poängsiffra. Svarar man rätt på jobbfrågor får man pengar, men varje fråga är en arbetsdag och man måste betala för sitt boende mellan frågorna. Misslyckas man med tillräckligt många frågor kommer man därför förlora pengar, samt att resande kostar. Detta innebär att man kan "förlora" spelet genom att få slut på pengar. För att undvika en alldeles för hög svårighetsgrad i början lade Jens och Stefan in en funktion där man kan ringa hem efter mer pengar. Jens lade även in en algoritm som innebär att man efter ett antal felaktiga svar får en högre summa pengar än man borde vid nästa rätta svar för att jämna ut upplevelsen för barn. (källa)
  9. Efter framförandet av de två melodierna "Opjat metel" och "SOS d'un terrien en détresse" på Slavianski bazaar år 2015 vann han Grand Prix med en sammanlagd poängsumma på 175 av 180 möjliga. Senare samma år blev han Kazakstans första representant i ABU TV Song Festival, där han framförde "Daididau". (källa)
  10. Utövaren får poäng som beräknas från hoppets längd, längdpoängen varierar med backens storlek, och stilkaraktärer på en skala från 1 till 20, som utdelas av fem domare. Från och med 2010 utdelas tillägg eller görs avdrag på poängsumman, beroende på vindförhållandena (riktning och styrka vid olika punkter i backen) och vilken punkt hopparen startar från. (källa)

Phonetiskt närliggande ord

Sök bland ca 39000 synonymer samt ca 88000 ordförklaringar. Skriv ordet och tryck Enter.

Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra användarupplevelsen. Läs mer om vår dataskyddspolicy.