Antikisera Synonymer Betyder Uttal

Vad betyder antikisera, varianter, uttal och böjningar av antikisera

Antikisera synonym, annat ord för antikisera, vad betyder antikisera, förklaring, uttal och böjningar av antikisera.

Vad betyder och hur uttalas antikisera

Antikisera uttalas antik|is|era [-kise´-] och är ett verb -de.

Antikisera betyder:

Ordformer av antikisera

Aktiv

antikisera
infinitiv
antikiserar
presens
antikiserade
preteritum
antikiserat
supinum
antikiserande
presens particip
antikisera
imperativ

Passiv

antikiseras
infinitiv
antikiseras
presens
antikiserades
preteritum
antikiserats
supinum

Perfekt particip

antikiserad en
~ + subst.
antikiserat ett
~ + subst.
antikiserade den/det/de
~ + subst.

Antikisera är ett verb

Verb (av lat. verbum, ord), ordklass som innefattar ord som uttrycker handlingar, skeenden, processer, tillstånd och liknande. En vanlig minnesramsa, som även finns i många andra varianter, är Verb är någonting man gör, cyklar, tutar, springer, kör. Exempel på verb är redigera, skriva, åldras, må, trivas, sjunga, ljuga. Eller helt enkelt ord man kan sätta att framför.

Hur används ordet antikisera

  1. Samuel Leslie Bethell (1908-?) menade 1947 att Shakespeare avsiktligt använder en antikiserande teknik. Han använder överdrifter och påminner gång på gång om att pjäsen är en pjäs - en gammal saga. På så vis kan publiken "tillgodogöra sig den subtila växelverkan mellan en hel värld av samspelande idéer". Bethell föreslog också att den antikiserande tekniken "inte bara skulle vara ett medel att åstadkomma en specifik typ av uppmärksamhet utan också i sig själv är ett påstående om verklighetens natur". Meningen är inte att publiken skall bli alltför störd av Antigonus fatala sorti. "Vanligen dinerar gentlemän på djur, men nu är det björnen som dinerar på en gentleman". Beskrivningen av björnens måltid är interfolierad med skrattretande referenser till det förlista skeppet, vilket markerar metamorfosen från tragedi till komedi. Detta är gångjärnet som delar de två pannåerna av diptyken. (källa)
  2. Hans första större framgång kom med målningen En amour skjutande en pil från 1807 där ansiktets och kroppens mimik är banalt insmickrande. Färghållningen är kylig eftersom färgerna är emaljartade och man kan tydligt i den målningen se hur bunden han var Masreliez antikiserande stil. Samma intryck får man av målningarna Amor och Psyke, Konung Gustav III, fria konsternas och vetenskapens beskyddare som belönades med en silvermedalj 1803 samt Jordens gudinna omgiven av de fyra årstiderna. Till hans tidigare skede och till hans främsta alster hör Dagens stunder, fyra dörrstycken i Hedvig Elisabet Charlottas stora sängkammare på Rosersbergs slott med antikiserande figurer: Aurora som strör blommor över jorden, Apollon med sitt fyrspann, Diana följd av Aftonrodnaden samt Natten med sitt stjärnströdda dok (1812–1813). På Säfstaholms slott finns De fyra årstiderna presiderade av jordens gudinna (1843), på Rosendals slott Hebe med örnen (1832) och Flora bekransande Linnés byst (1843) och vid Stockholms universitet Musiken, föreställd av en grupp unga flickor. Han målade också kompositioner ur den svenska historien Olof Skötkonungs dop, Lutherska lärans antagande. Samtiden lovordade dessa målningar med omdömet Det idealiska och täckta är hans område, han förstår att sammanföra sanning och behag, och hans färg och är mild och briljant som en målad poesi, men denna inställning delades inte av samtiden när det gällde hans porträtt. Eftervärlden har senare funnit hans verk som sötaktigt sentimentala, fadda och utförda i monotona färger med en ytlig karaktärsframställning. (källa)
  3. Abraham och sönerna höll till i Hållingstorp, där de hade sitt högkvarter. I tre särskilda byggnader framställdes inrednings- och dekorationsdetaljer som altartavlor, predikstolar, kolonner med kapitäl och kannelyrer, triglyfer, metoper, friser, meanderbårder, lisener, pilastrar, bronserade gjutjärnsornament i form av små rosetter, terrakottaornament, fönster- samt dörröverstycken med antikiserande slingor, döbattanger, trappor, frontespiser, arkivolter, figurmålade panelväggar, rosetter skurna i trä, spröjsade fönster, lunettfönster, parapeter, palmetter och sirater. I verkstäderna trycktes också tapeter, utfördes smidesarbeten och tillverkades möbler och kakelugnar. Abraham var alltså en föregångare i att leverera färdiga detaljer direkt från "fabrik". (källa)
  4. Vid Avenyn färdigställdes först de så kallade "engelska" respektive "franska" kvarteren mittemot varandra (nummer 3-17 respektive 4-14). De ritades 1872–77 av Johan August Westerberg som privatpalats i tre våningar för vardera en eller ett par familjer, exempelvis grosshandlare Erik Wijk och hans fru Emily. Nummer 3-17 gick i stram engelsk - "anglo-saxisk" - antikiserande stil medan nummer 4-14 hade den franska barockstilens kraftiga fasadutsprång och livfulla takarkitektur. På denna del av Avenyn, söder om Vasagatan, blev det snart en högre och ståtligare bebyggelse. (källa)
  5. I entréhallen utformades pelarnas övre del som antikiserande och förgyllda kvinnofigurer, några av dem hade separatorer vid sin sida och en lagerkrans i handen. Till vänster leder trappan till övre våningsplanen, till höger öppnar sig korridoren till kontorslängan. Interiörens snickerier består av mahognypanel upp till halva vägghöjd. Över korridorens glasade dörrpartier sitter stora väggur, även de levererades av Linderoths urfabrik. (källa)
  6. Östberg gav byggnaden en färgkontrast genom att ställa den stora vita yttertrappan (entrétrappan) i ljus marmor mot den mörka, tegelröda fasaden och det svarta taket. Trappan har vissa likheter med trappan framför Senatspalatset på Capitolium i Rom och det är möjligt att Östberg på en av sina italienresor hämtade inspirationen där. Entréportalen inramas av en balkong som bärs upp av två antikiserande statyer i vit marmor. (källa)
  7. Det klassiska element som började göra sig gällande redan i gotiken, bröt segrande igenom i och med renässansen i Italien på 1400-talet, och en rad stora bildhuggare från Ghiberti till Michelangelo skapade några av de yppersta verken i skulpturens historia. Den sistnämnde ledde utvecklingen över i barocken, som i Bernini nådde en höjdpunkt av dramatiskt rörlig skulpturstil. Som en reaktion mot denna uppträdde från mitten av 1700-talet en allt starkare klassicistisk och antikiserande strömning som fann sin teoretiska talesman i Johann Joachim Winckelmann och sin centrala konstnärsgestalt i Bertel Thorvaldsen. Först efter mitten av 1800-talet avlöstes rörelsen av realistiska och impressionistiska strömningar, med Auguste Rodin som ledande mästare. (källa)
  8. Under sina gesällår besökte Flötner Italien, vars konst gjorde starkt intryck på honom. Han är den främste representanten för den tyska renässansens antikiserande dekorationskonst. Han huvudverk i Nürnberg var de så kallade Hirschvogelsalen, vars renässansdekorationer saknar motstycke norr om Alperna. Som plakettkonstnär var Flötner oerhört produktiv, och även här visar hans motiv såväl som ornament en stark italiensk påverkan. Man har ansett Flötner vara skapare av Heidelbergslottets östra parti. (källa)

Sök bland ca 39000 synonymer samt ca 88000 ordförklaringar. Skriv ordet och tryck Enter.

Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra användarupplevelsen. Läs mer om vår dataskyddspolicy.