Inlärningssvårigheter Synonymer Betyder Uttal

Vad betyder inlärningssvårigheter, varianter, uttal och böjningar av inlärningssvårigheter

Inlärningssvårigheter synonym, annat ord för inlärningssvårigheter, vad betyder inlärningssvårigheter, förklaring, uttal och böjningar av inlärningssvårigheter.

Vad betyder och hur uttalas inlärningssvårigheter

Inlärningssvårigheter uttalas in|lär|nings|svår|ig|het|er och är ett substantiv plural.

Ordformer av inlärningssvårigheter

Plural

inlärningssvårigheter
obestämd grundform
inlärningssvårigheters
obestämd genitiv
inlärningssvårigheterna
bestämd grundform
inlärningssvårigheternas
bestämd genitiv

Inlärningssvårigheter är ett substantiv

Substantiv är en ordklass. Ord i denna ordklass betecknar abstrakta och konkreta ting och abstrakta begrepp. En vanlig minnesramsa (som också finns i många andra varianter) är "Substantiv är namn på ting, till exempel boll och ring". Exempel på substantiv är kaktus, sol, blomma, fotboll och lamm.

Hur används ordet inlärningssvårigheter

  1. Erfarenhetsmässig konsensus är att WISC bäst används som ett redskap för att utvärdera intelligens och inte för att diagnostisera ADHD eller barn med utvecklingsstörning. Det kan användas för att visa avvikelser mellan ett barns intelligens och hans/hennes prestationer i skolan (och det är dessa avvikelser som skolpsykologer letar efter när de använder testet). I klinisk miljö ställs diagnos på inlärningssvårigheter genom en jämförelse mellan intelligensresultatet och resultatet på ett färdighetstest. Om barnets färdigheter är lägre än vad som skulle kunna förväntas utifrån dess intellektuella förmåga (mätt i ett IQ-test som WISC-IV), så kan det finnas inlärningssvårigheter. (källa)
  2. När ett barn har inlärningssvårigheter och beteendestörning kan det bero på dålig sensorisk integration i hjärnan. Sensoriskt integrativa funktioner är vanligt bland barn över hela världen. De kan leda till att normalbegåvade barn får inlärningssvårigheter i skolan och de leder till beteendestörningar hos vissa av barnen, trots att barnet har bra föräldrar och bra social uppväxt. Sensoriska integrationen sker automatiskt hos de flesta personer och vi har därför en benägenhet att ta den för given, på samma sätt som att vi tar matsmältningen och hjärnverksamheten för givna. Om man inte har så allvarliga störningar med det sensoriska integrativa funktionerna så blir det ofta förbisett av andra som inte är kunniga inom omorådet. (källa)
  3. Ryggmärgsbråck innebär olika grader av förlamning (ofta i benen) eller muskelatrofi beroende på läge och skada. Många barn med ryggmärgsbråck (cirka 90%) får dessutom vattenskalle, hydrocephalus, och detta åtgärdas med en shunt som är en slags ventil som reglerar och leder ut överflödig ryggmärgsvätska via en slang som leder ner till bukhålan där den absorberas av vävnaderna. Ökade inlärningssvårigheter och en aningen ökad risk för att få ADHD har observerats hos barn med ryggmärgsbråck. (källa)
  4. Vänsterhänthet innebär att vänster hand är den dominanta huvudhanden. Man tror att det finns något fler vänsterhänta pojkar (11 %) än flickor (9 %). Det finns orsak att tro att en högre testosteronhalt i livmodern innan födseln kan orsaka vänsterhänthet. Det anses finnas två sorters vänsterhänta, naturligt vänsterhänta, och patologiskt vänsterhänta, där det senare innebär en mindre hjärnskada. Detta tillstånd kan orsaka inlärningssvårigheter. (källa)
  5. Den del av psykiatrin som diagnostiserar och behandlar dessa tillstånd kallas i Sverige för neuropsykiatri. Till de neuropsykiatriska diagnoserna brukar i Sverige räknas ADHD, ADD, autismspektrumstörning, autism och Tourettes syndrom. Ibland inräknas även tvångssyndrom som en neuropsykiatrisk diagnos. Damp var en svensk diagnos som utvecklades av Christopher Gillberg, som numera definieras som ADHD i kombination med störd utveckling av motorisk koordinationsförmåga (developmental coordination disorder, DCD). Personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar kan bland annat ha svårigheter med socialt samspel samt även ha koncentrations- och inlärningssvårigheter. Intelligensen, definierad som intelligenskvot, är däremot inte påverkad. (källa)
  6. Alla aspekter av den drabbades kognition behöver inte vara påverkade, men flera förändringar inträffar ofta parallellt: Försämrad uppmärksamhet, svårigheter att förstå och använda språk samt för individen avvikande tankeprocesser är vanliga. Perceptionsstörningar, inlärningssvårigheter och försämrad motorik rapporteras också ofta. (källa)
  7. Barn med FAS har ofta låg födelsevikt och litet, ibland asymmetriskt, huvud. Bland de specifika ansiktsdrag som ingår i diagnosen är korta ögonspringor, lång överläpp med utslätad läppfåra och smalt läpprött de vanligaste. Barn med FAS har ofta svårigheter med mat och sömn. Fysiska skador, både på yttre och inre organ, är vanligt. Försämrad motorik och balans, syn- och hörselproblem är också vanligt. Barn med FAS är ofta överaktiva och har svårt med koncentrationen vilket leder till att de ofta diagnostiseras med ADHD. Ofta innebär FAS även inlärningssvårigheter, dåligt närminne och bristande logisk förmåga. Personer med FAS har ofta svårigheter med socialt samspel, empatisk förmåga, distanslöshet etc. (källa)
  8. Sverige införde flexibel skolstart 1997, vilket ger barn rätt till skolgång från och med sex års ålder. Specialundervisning ges till elever med inlärningssvårigheter, och elever med funktionsnedsättningar kan studera i särskilda skolor eller i en anpassad, vanlig skolklass. Undervisning i det egna språket kan ges till barn med annat modersmål än svenska. Fristående skolor finns på såväl grundskole- som gymnasienivå. (källa)
  9. Rytmik är en pedagogisk metod för att lära sig musik genom rörelse samt en egen uttrycksform. Eleverna utvecklar gehör, taktkänsla, rytmkänsla, koordination, improvisation, dans genom att sjunga, klappa, gå, spela musikinstrument, dansa, härma m.m. Målgruppen sträcker sig från små barn via musikstudenter till musiker och dansare till allmänt musikintresserade personer. Det finns också rytmiklärare som arbetar med personer med inlärningssvårigheter eller med rehabilitering. (källa)

Sök bland ca 39000 synonymer samt ca 88000 ordförklaringar. Skriv ordet och tryck Enter.

Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra användarupplevelsen. Läs mer om vår dataskyddspolicy.