Komma ihåg Synonymer Betyder Uttal

Vad betyder komma ihåg, varianter, uttal och böjningar av komma ihåg

Komma ihåg synonym, annat ord för komma ihåg, vad betyder komma ihåg, förklaring, uttal och böjningar av komma ihåg.

Synonymer till komma ihåg

Hur används ordet komma ihåg

  1. Människans korttidsminne har en begränsad kapacitet på ungefär 30 sekunder. Just korttidsminnet är till för att hålla informationen fräsch under pågående aktivitet. Ett exempel på detta kan vara att slå ett telefonnummer. Numret finns i korttidsminnet under tiden då man slår det men är borta när man är klar. Man kan däremot lära in numret, men då är det inte korttidsminnet som lagrar det utan långtidsminnet. Människan lagrar minnen på så sätt att impulser tas upp genom hörsel, syn, känsel och lukt. Detta kallas för sensoriska minnet. Därefter når impulserna korttidsminnet och om behov finns att lagra detta görs det i långtidsminnet, finns inte behov glöms intrycken bort. De flesta personer klarar av att lagra 7+/-2 objekt. Vi kan dock komma ihåg fler saker genom så kallad chunkning då vi delar upp ord- eller sifferkombinationen. 187618891865 blir till exempel lättare att komma ihåg om vi skriver det såhär: 1876 1889 1865. Här har vi förkortat en stor klump med siffror till tre stycken grupper med fyra siffror i varje där de också har en innebörd. För att vi lättare ska komma ihåg alla impulser vi möts av dagligen är chunkning ett bra hjälpmedel till detta. Ett annat sätt att chunka skulle kunna vara att komma ihåg att alla de tre årtalen (eftersom där har vi en logisk koppling för oss) är på 1800-talet och sen bara 76 89 65, alltså 18+76 89 65. (källa)
  2. Initialförkortningar: Man skapar ord som består av begynnelsebokstäverna i talets viktigaste delar och kan då komma ihåg talet genom att minnas vad förkortningarna står för. (källa)
  3. Enligt Dianetik är "Överlev!" den grundläggande dynamiken och den minsta gemensamma nämnaren för all energi och liv. Det är det kommando som allt liv, inklusive människan, strävar efter. I Dianetiken liknar Hubbard det mänskliga sinnet vid en perfekt datamaskin. Sinnet har perfekta förmågor att uppfatta syn, hörsel, lukt, smak, känsel, och dessutom möjlighet att perfekt komma ihåg alla dessa intryck. Sinnet är enligt Dianetiken uppdelad i det "analytiska sinnet" och det "reaktiva sinnet". Det analytiska sinnet är en perfekt minnesbank som kommer ihåg allt personen upplevt och analyserar problemlösande för att gynna personens överlevnad. I stunder av fysisk och psykisk smärta eller medvetslöshet kan det analytiska sinnet kopplas bort och minnen från sådana stunder istället lagras som så kallade "engram" i det reaktiva sinnet, som är enfaldigt och arbetar endast på stimulus-respons-basis och kan därför få individen att handla irrationellt. Alla sådana "aberrationer" är orsakade av engram, som kan innehålla kommandon eller suggestioner som får individen att begå dessa irrationella handlingar. Enligt Dianetik: Den moderna vetenskapen om mental hälsa, så orsakar engram alla psykosomatiska åkommor och dessutom flera andra, såsom förkylning. (källa)
  4. Amnesi är en medicinsk term som innebär en sjuklig oförmåga att komma ihåg eller att skapa minnen. Det finns flera typer av amnesi. (källa)
  5. Denna skylt talar om att det finns folk med nedsatt hörsel i området. Trafikanter bör vara extra försiktiga då gående kan ha nedsatt hörsel och inte hör trafiken. Ett lätt sätt att komma ihåg skyltens betydelse är att ordet döv har 3 bokstäver och att skylten har 3 prickar. Den läses alltså ofta som D.Ö.V. (källa)
  6. Paro är utrustad med dubbla 32-bitars processorer, tre mikrofoner och tolv rörelsesensorer under pälsen, beröringskänsliga morrhår. Ett system av motorer och servon rör tyst ben och kropp. Roboten svarar på beröring genom att röra labbar och stjärt samt blinka med ögonen. Paro är programmerad att aktivt söka ögonkontakt, reagera på beröring, reagera på tilltal, komma ihåg ansikten och lära sig handlingar som användare reagerar positivt på. Paro kommer också ihåg namn och avger ljud som en sälkut. Till skillnad från en riktig sälunge är Paro aktiv på dagen och sover på natten. (källa)
  7. minnesregel, till exempel "Vi ska äta, ni ska laga" som används för att komma ihåg vilken ordning som åarna Viskan, Ätran, Nissan och Lagan ligger i. (källa)
  8. Ett sudoku löses normalt en ruta i taget: När man funnit ett logiskt argument som bevisar att det i en viss ruta måste stå en viss siffra så skriver man in den siffran där. Detta kan i sin tur göra det tydligt vilken siffra som måste stå i en annan ruta, varför man då lämpligen fortsätter med denna, och så vidare. Ordningen i vilken rutorna fylls i är inte känd på förhand, och behöver inte vara entydig. Komplexiteten i de logiska argument man behöver ta till är i princip det som avgör ett sudokus svårighetsgrad. Det är inte nödvändigt att komma ihåg på vilka logiska argument som redan gjorda ifyllanden stödjer sig, och det kan rentav vara svårt att i efterhand rekonstruera dem om man inte har exakt koll på vilka andra rutor som då redan var ifyllda. (källa)
  9. Ett domännamn är på Internet ett namn på en administrativ helhet på Internet. Organisationers offentliga tjänster (såsom e-post och webbplatser) och enskilda datorer kan ofta nås med hjälp av domännamnet. Domännamnen finns till för att människor ska slippa komma ihåg de numeriska IP-adresser som används som "telefonnummer" på internet mellan datorer. Dock måste alltid domännamnet översättas till motsvarande IP-adress innan kommunikation kan ske. Detta sker vanligen automatiskt och osynligt genom en uppslagning i den löst sammanhållna globalt distribuerade databasen DNS, något som kan liknas vid Internets telefonkatalog. (källa)
  10. En Rubiks kub kan ha (8! · 38-1) · (12! · 212-1)/2 = 43 252 003 274 489 860 000 olika positioner (≈4,3 · 1019), men kan trots det alltid lösas med 20 eller färre vridningar. I början av 2008 bevisade matematikern Tomas Rokicki att en Rubiks kub alltid kunde lösas med färre än 26 vridningar, oavsett startposition. Han lyckades i slutet på april samma år ytterligare få ner antalet, då han med hjälp av Sony Picture Entertainments superdatorer räknade ut att det aldrig krävs mer än 23 vridningar för en lösning. I juli 2010 kunde Rokicki och några andra bevisa att 20 drag är slutgiltigt tillräckligt för att lösa kuben, detta kan inte längre sänkas. Det finns flera sätt att lösa den på, vissa tar fler vridningar, men är lättare att förstå och komma ihåg. Ingen människa kan i det allmänna fallet på rimlig tid räkna ut en minimal lösningsserie med blott hand och huvud. Det är svårt även för en dator, eftersom det inte finns någon generell algoritm för att hitta den. (källa)

Phonetiskt närliggande ord

Sök bland ca 39000 synonymer samt ca 88000 ordförklaringar. Skriv ordet och tryck Enter.

Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra användarupplevelsen. Läs mer om vår dataskyddspolicy.