Konstruktionsarbete Synonymer Betyder Uttal

Vad betyder konstruktionsarbete, varianter, uttal och böjningar av konstruktionsarbete

Konstruktionsarbete synonym, annat ord för konstruktionsarbete, vad betyder konstruktionsarbete, förklaring, uttal och böjningar av konstruktionsarbete.

Vad betyder och hur uttalas konstruktionsarbete

Konstruktionsarbete uttalas kon|strukt|ions|arbete och är ett substantiv.

Ordformer av konstruktionsarbete

Singular

konstruktionsarbete
obestämd grundform
konstruktionsarbetes
obestämd genitiv
konstruktionsarbetet
bestämd grundform
konstruktionsarbetets
bestämd genitiv

Plural

konstruktionsarbeten
obestämd grundform
konstruktionsarbetens
obestämd genitiv
konstruktionsarbetena
bestämd grundform
konstruktionsarbetenas
bestämd genitiv

Konstruktionsarbete är ett substantiv

Substantiv är en ordklass. Ord i denna ordklass betecknar abstrakta och konkreta ting och abstrakta begrepp. En vanlig minnesramsa (som också finns i många andra varianter) är "Substantiv är namn på ting, till exempel boll och ring". Exempel på substantiv är kaktus, sol, blomma, fotboll och lamm.

Andra språk

Konstruktionsarbete på Engelska

  • engineering

Hur används ordet konstruktionsarbete

  1. Innan man bygger en ny järnväg måste ett stort konstruktionsarbete ligga till grund. Några viktiga områden är fastighetsbildning (det vill säga inköp av mark för den nya järnvägen), geoteknik (att marken verkligen håller för tunga tåg i höga hastigheter), dimensionering av banunderbyggnad (bank, skärning eller tunnel) samt projektering av banöverbyggnad (spår, kontaktledning och signalsystem). (källa)
  2. Larson utför för Gabrielssons räkning det erfoderliga konstruktionsarbetet mot viss ersättning, som utgår endast i det fall att tillverkning i stor skala senast den 1 januari 1928 kommer till stånd i Sverige av den konstruerade biltypen. I annat fall gör jag Larson icke anspråk på någon ersättning. (källa)
  3. Som en följd av den brittiska beställningen startade projekt NA-73X i mars 1940. Utvecklingen präglades, på grund av brådskan, inte av något större nyskapande. Endast på två områden använde man ny och oprövad teknik. Det första var användningen av en vinge konstruerad med laminärflödesvingprofiler som hade utvecklats i samarbete med North American och NACA, tanken med dessa vingprofiler var att minska luftmotståndet i höga farter. Under konstruktionsarbetet provades både en vinge baserad på en mer traditionell vingprofil ur NACA:s 5-serie och en vinge med den nya NAA/NACA 45-100 vingprofilen i en vindtunnel tillhörande University of Washington. Testen visade på överlägsen prestanda för NAA/NACA 45-100 vingprofilen, dock skulle det visa sig att denna överlägsenhet var mindre under verkliga omständigheter då den ytjämnhet som fanns på vindtunnelmodellerna var svår att uppnå under serieproduktion. Den andra var en ny typ av kylare som utnyttjade Meredith-effekten som innebar att den uppvärmda luft som hade passerat genom kylaren fick accelerera genom en dysa och på så sätt kunde lämna ett mindre dragkrafttillskott. I stora drag fungerade kylaren som en ramjetmotor men med skillnaden att uppvärmningen av luftflödet genom motorn kom från kolvmotorns kylarelement istället för en förbränning. (källa)
  4. 1938 inledde diplomingenjör Simon vid Weser Flugzeugbau konstruktionsarbetet av ett tiltrotorflygplan. Projektet namngavs P.1003 och stöddes av RLM. Flygplanet var ett högvingat monoplan med en propeller i var vingspets. Flygplanet skulle enligt ritningarna vara försett med ett infällbart hjullandställ samt ett infällbart sporrhjul. En Daimler-Benz motor monterades i flygplanskroppen och med drivaxlar överfördes kraften till propellrarna. Hela den yttre delen av vingen kunde vridas 90 grader så att propellrarna riktas rakt upp och dessa skapar en lyftkraft som lyfter flygplanet som en helikopter. Väl i luften vrids propellern till horisontalläge och flygningen försiggår som i ett vanligt flygplan. Rotor-/propellerdiametern var 4,0 meter, normalt vid den här storlekstypen av flygplan brukar den vara cirka 2,0 meter. (källa)
  5. Skadebilden liknar mycket den som uppstår vid ett långvarigt korrosionsangrepp efter att man rengjort ytan från korrosionsprodukter. Detta är ett känt fenomen i till exempel centrifugal- och propellerpumpar av olika slag och propellrar på fartyg där kavitationsblåsorna imploderar när de kommer in i högtryckszonen på propellerbladen. Vid felaktigt utformade pump- och propellerblad för en viss strömningshastighet kan kavitation ge förödande effekter på kort tid med stor materialavgång vilket i sig skapar en råare yta som initierar ökade strömningsförluster vilket ökar kavitationens omfattning. I slutänden kan kontinuerlig kavitation leda till direkta haverier. I alla maskiner som arbetar med strömmande vätskor i någon form med växlande lågt och högt statiskt tryck måste hänsyn tas till möjligheten för kavitation på ett tidigt skede i konstruktionsarbetet. (källa)
  6. År 1948 var det nya jagarprojektet fastställt och konstruktionsarbetet för de två planerade jagarna beställdes vid Götaverken i Göteborg, som också fick bygga det första fartyget, Halland. Småland byggdes av Eriksbergs Mekaniska Verkstad, också i Göteborg. Den 16 juli 1952 sjösattes Halland och döptes av Hertigen av Halland, Prins Bertil. Den 23 oktober samma år sjösattes Småland och döptes av amiral Helge Strömbäck. (källa)
  7. Från FOA lämnade man uppgifter till Saab om storlek och vikt (300 kg) på tänkt kärnladdning som underlag för projektering. Konstruktionsarbetet omfattade förutom ritningar och beräkningar även vindtunnelprov och datorsimuleringar. (källa)
  8. Den första bilen stod klar i oktober 1902, med en encylindrig motor på 10 hästkrafter konstruerad av Henry M. Leland. Bilen baserades på en design av Henry Ford, som varit involverad i konstruktionsarbetet innan han startade Ford Motor Company. Den första Cadillacen var därför näst intill identisk med 1903 års A-Ford. (källa)
  9. Linke-Hofmann-Busch fick i hög grad fria händer och stod till stor del för även det teoretiska konstruktionsarbetet själva, dock i nära samarbete med SJ, både genom noggrann kontroll av ritningarna och via representanter på plats. Beställningen reviderades emellertid flera gånger. Den strukna motorvagnen har redan nämnts, inte heller var det planerat från början att även motorvagnarna skulle ha passagerarutrymmen precis som manövervagnarna, från början var de planerade som rena en-våningsfordon. Även motortypen ändrades: Till att börja med avsåg man en svagare motor än vad som slutligen blev fallet, och en lägre maxhastighet (120 km/h). De planerade Rolls Royce-motorerna ersattes därför med Deutz-motorer, vilka gav den önskade högre topphastigheten på 140 km/h. Någon hänsyn till att de nya motorerna utvecklade högre värme togs inte, vilket skulle visa sig ödesdigert. (källa)

Phonetiskt närliggande ord

Sök bland ca 39000 synonymer samt ca 88000 ordförklaringar. Skriv ordet och tryck Enter.

Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra användarupplevelsen. Läs mer om vår dataskyddspolicy.